Wyobraź sobie pudełko, które leży przed Tobą. Masz jakiś problem, który chcesz rozwiązać. Szukasz kreatywnego pomysłu. Zaglądasz do pudełka, w którym zamknęły się Twoje myśli, tradycyjne rozwiązania, utarte schematy. Czasami rozwiązania wydają się tak oczywiste, że szukając nowych możliwości nie wychodzimy poza pudełko.
Pozwól, że podam Ci przykład „pudełkowego myślenia”. Ten proces obrazuje żart ze skeczu brytyjskiego komika.
Na granicy USA i Meksyku pojawia się mężczyzna na rowerze z pudełkiem przy kierownicy. Facet wydaje się strażnikom podejrzany, więc zaglądają do pudełka. Znajdują tylko piasek.
Mężczyzna przechodzi przez granicę codziennie przez dwa miesiące wzbudzając podejrzenia. Za każdym razem otwiera pudełko z piaskiem.
Pewnego dnia strażnik traci cierpliwość i pyta: „Słuchaj stary, tym pudełkiem doprowadzasz mnie do szału. Przechodzisz codziennie z tym pudłem na rowerze przez granicę. Powiedz szczerze, co ty szmuglujesz?”. „Rowery”-odpowiada facet.
Czasami jest tak, że widzisz piasek, a ważny może być właśnie rower. I on jest już poza pudłem.
Tylko jak myśleć kreatywnie, „poza pudełkiem”, twórczo, czyli out of the box?
Tylko nie mów, że nie jesteś kreatywna/kreatywny. Jeśli tak sądzisz, to przypomnij sobie sytuacje, w których znalazłeś/znalazłaś rozwiązanie. Pamiętasz?
Jakie były to problemy? Gdzie wtedy byłeś/byłaś? Co Cię otaczało? Co Ci wtedy pomogło? To są tacy „pomocnicy” Twojej kreatywności. Możesz ich później wykorzystać, kiedy szukasz kreatywnego rozwiązania.
Co jeszcze możesz zrobić, by pobudzić kreatywność?
- Spróbuj uwolnić się od presji „Muszę natychmiast znaleźć kreatywny pomysł, natychmiast”. Często zdarza się, że taka presja blokuje twórcze myślenie. Dlaczego? Nieszablonowe pomysły pojawiają się w wielu przypadkach niespodziewanie, kiedy ludzie są mniej czujni, co potwierdzają badania przeprowadzone na uniwersytecie w Chicago, którym przewodniczył profesor psychologii Sian Beilock.
- Spisuj wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Nawet na pierwszy rzut oka głupie lub zwariowane pomysły. Twoje skojarzenia mogą łączyć się w całość lub zainspirować Cię do generowania nowych, twórczych rozwiązań. Spisuj, rysuj, twórz mapy myśli. Taka układanka może przekształcić się w kreatywny pomysł.
- Ucz się czegoś nowego. Bierz udział w szkoleniach, czytaj książki, magazyny, oglądaj filmy niekoniecznie związane z Twoją dziedziną. Pewnie znasz nazwisko Steve Jobs. Steve Jobs próbował różnych rzeczy, między innymi zapisał się na kurs kaligrafii, który nie był związany z jego studiami. To właśnie kaligrafia pozwoliła współzałożycielowi firmy Apple spojrzeć na komputery z innej perspektywy, między innymi prostoty użytkowania.
Nawet kurs lepienia z gliny może wnieść coś nowego do naszego życia i pobudzić kreatywność. Próbuj nowych rzeczy, otwórz się na nowe możliwości.
- Kusi Cię, żeby poprzestać na pierwszym rozwiązaniu? Nie tak szybko, zaczekaj. Ok, zdarza się, że pierwsza myśl jest najlepsza, ale czasami nasuwają się odpowiedzi A, B, C, a może tym razem najlepsza będzie ta niewidoczna D?
- Oto kolejny sposób na to, jak myśleć kreatywnie: Zacznij z wizją końca. Co mogło doprowadzić Cię do znalezienia twórczego rozwiązania?
- Pamiętasz jeszcze życie bez smartfona? Pewnie miałaś/miałeś czas na obserwowanie otoczenia. Może warto od czasu do czasu odłożyć telefon i rozejrzeć się wokół siebie i poszukać inspiracji. Często nieświadomie. Nie chodzi o to, by biegać po parku, patrzeć na każde drzewo i myśleć, jak może mnie zainspirować.
- Wyjdź na spacer. Zaczerpnij świeżego powietrza, poćwicz trochę. Ćwiczenia poprawiają sprawność umysłową i kreatywność.
- Może by tak opuścić na chwilę swoje pudełko i wskoczyć do innego? Co zrobiłby Twój klient? Czego potrzebuje? Co mogłoby pomyśleć dziecko, pracownik, ktokolwiek? Zmień perspektywę, by pobudzić kreatywność.
- Szukaj inspiracji w innych branżach. Jeśli na przykład coś działa w rybołówstwie, to może być też inspiracją pomysłu dla Twojego obszaru. Możesz wziąć na tapetę garncarstwo, jazdę figurową na lodzie i wszystko, co wpadnie Ci do głowy.
- Wymyślaj różne warianty pytania, na które szukasz odpowiedzi. Oto przykład: Gdybyś miał/a stworzyć dobrą prezentację, pewnie zadałabyś/zadałbyś pytanie: Jak stworzyć dobrą prezentację? A gdyby tak wypisać więcej powiązanych ze sobą pytań, np. Czego mogą oczekiwać odbiorcy? Czym jest dobra prezentacja? Jakie prezentacje, które widziałem/widziałam były dobre? Twórz pytania, które przychodzą Ci na myśl.
- Wykorzystaj myślenie wizualne, które pobudza kreatywność. Więcej o myśleniu wizualnym przeczytasz we wpisie: Myślenie wizualne – czym jest i dlaczego warto z niego korzystać?