Proces coachingowy opiera się na określonych zasadach. Jenny Rogers w książce „Coaching. Podstawy umiejętności.” wyszczególniła następujące zasady:
Zasada 1
Klient jest źródłem zasobów.
Zasada 2
Coach zadając odpowiednie pytania i stawiając wyzwania sprawia, że klient zaczyna korzystać z własnych zasobów.
Klient posiada doświadczenia, umiejętności, wiedzę, mocne strony, które może wykorzystać, by osiągnąć swoje cele. Coach nie daje rad, bo to klient jest specjalistą od swojego życia.
Podczas sesji mówi głównie klient. Coach zadaje pytania, które pozwalają spojrzeć na sytuację z różnych perspektyw. Powodują, że klient dostrzega możliwości, których wcześniej nie widział. W trakcie procesu coachingowego coach prowadzi klienta w obszary, których nigdy nie rozważał, a często to w nich znajdują się rozwiązania.
Zasada 3
Klient wybiera temat.
Coach nie narzuca tematu rozmowy. Klient jest głównym bohaterem sesji i to od niego zależy, nad jakim celem pracuje. Coach pomaga określić cel, ale niczego nie narzuca, ani nie sugeruje.
Zasada 4
Coach i klient są sobie równi.
Coaching to partnerska relacja, która opiera się na szacunku i wzajemnym zaufaniu.
Zasada 5
Celem coachingu jest zmiana i działanie.
Klient decyduje się na coaching, bo chce, żeby coś się zmieniło (w różnych obszarach). Coach towarzyszy klientowi w dążeniu do zmiany, osiągnięcia celów, wdrożenia planu w życie.
Podczas sesji klient ma czas spokojnie pomyśleć, zastanowić się, rozważyć różne możliwości, zaplanować działania tak, żeby zakończyć proces sukcesem, wprowadzić zmiany, zrealizować swoje cele.